София, бул. „Шипченски проход“ 63
0887 658 357, 0897 978 965

Кои са най-поръчваните стоки и услуги онлайн през 2016 г. в България?

Имате онлайн магазин или искате да стартирате такъв? Обмисляте да разширите пазара си с нови продукти и/или услуги? Данните, които ще ви представим в тази статия ще ви бъдат от полза независимо дали сте собственик на онлайн бизнес или просто се интересувате от състоянието от пазара на вашите стоки и услуги онлайн.

Според данни на Националния статистически институт (nsi.bg) за 2016г., най-поръчваните стоки по интернет в България са:

  • Дрехи, спортни стоки – 77,2%
  • Стоки за дома (мебели, играчки и др.) – 24,2%
  • Пътувания или хотелски резервации – 23,4%
  • Храни, напитки и стоки за ежедневна употреба – 21,7%
  • Хотелски резервации и туристически пакети – 18,3%
  • Електронно оборудване (вкл. фотоапарати) – 14,9%
  • Билети за различни събития – 14,5%
  • Подготовка за пътуване (билети, наемане на автомобил и др.) – 13,0%
  • Книги, списания, вестници или електронни материали за обучение – 12,3%
  • Книги, списания, вестници – 8,7%
  • Компютърен хардуер – 6,7%
  • Филми и музика – 6,4%
  • Лекарства – 5,7%
  • Електронни материали за обучение – 5,5%
  • Покупка на ценни книжа, финансови услуги или застраховки – 4,7%
  • Други – 4,2%
  • Компютърен софтуер и ъпгрейди (вкл. компютърни и видео игри) – 3,5%
  • Телекомуникационни услуги (не се включват регулярните плащания на сметки) – 2,3%

Процентите са изчислени на база брой лица, поръчвали/купували стоки или услуги по интернет през 2016г.

Както през последните години, отново през 2016г. българският интернет потребител купува най-вече дрехи и спортни стоки. В топ 3 на най-купуваните стоки онлайн влизат и „Стоки за дома“ с 24,2% и „Пътувания или хотелски резервации“ – с 23,4%, като в сравнение с 2015г. тези дялове са намалели, противно на очакванията. През 2015 г. „Стоки за дома“ са поръчвани от повече потребители – 31,4% от поръчващи стоки и/или услуги по интернет, а „Пътувания или хотелски резервации“ са купували 30,6% от лицата, пазаруващи онлайн.

Разликите в данните за 2015 и 2016г. можете да видите в таблицата по-долу:

Видове стоки и услуги 2016 2015
Дрехи, спортни стоки 77,2 71,2
Стоки за дома (мебели, играчки и др.) 24,2 31,4
Пътувания или хотелски резервации 23,4 30,6
Храни, напитки и стоки за ежедневна употреба 21,7 26,1
Хотелски резервации и туристически пакети 18,3 20,4
Електронно оборудване (вкл. фотоапарати) 14,9 19,0
Билети за различни събития 14,5 17,6
Подготовка за пътуване (билети, наемане на автомобил и др.) 13,0 16,2
Книги, списания, вестници или електронни материали за обучение 12,3 16,0
Книги, списания, вестници 8,7 13,1
Компютърен хардуер 6,7 9,0
Филми и музика 6,4 6,2
Лекарства 5,7 6,1
Електронни материали за обучение 5,5 5,5
Покупка на ценни книжа, финансови услуги или застраховки 4,7 5,4
Други 4,2 4,6
Компютърен софтуер и ъпгрейди (вкл. компютърни и видео игри) 3,5 4,3
Телекомуникационни услуги (не се включват регулярните плащания на сметки) 2,3 0,6

 

Стоките и услугите, които са увеличили продажбите си през 2016г. попадат в категориите „Дрехи, спортни стоки“ и „Филми и музика“ (едва с 0,2% увеличение).

От 2011г. година насам, когато относителния дял на поръчващите дрехи и спортни стоки онлайн е 52,5%, процентът на пазаруващите този тип стоки е със 24,7 на сто повече. През годините се наблюдават и спадове в продажбите в тази категория, но въпреки това относителният им дял се покачва най-устойчиво в сравнение с останалите категории продавани стоки/услуги. Тези данни са оптимистични за търгуващите в тази ниша, както и за тези планиращи създаване на такъв тип онлайн магазин.

Стартирането на онлайн магазин е най-лесно, когато вече имате собствен физически магазин или партньорство с такъв. Тогава единственото, което ви остава е да пристъпите към изработка на уеб сайт – онлайн магазин и неговото популяризиране.